تبلیغات
مذهبی - اجتماعی - گوهر وجود زن از دیدگاه اسلام‏
 
مذهبی - اجتماعی
یا ضامن آهو .. یا ثامن الحجج مددی ،ای امام رئوف، ای کریم ای ضامن غربا و ای غریب الغربا
درباره وبلاگ


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا (ع)

مدیر وبلاگ : بابا بیسون
نظرسنجی
دولتمردان در حال حاضر چه مشکلاتی را می بایست حل کنند ؟







شنبه 12 اسفند 1391 :: نویسنده : بابا بیسون

هوالعلیم

گوهر وجود زن از دیدگاه اسلام‏

 

منابع مقاله:

کتاب   : تفسیر حكیم جلد ششم

نوشته  : حضرت آیت الله حسین انصاریان

 

اگر در همه قرآن مجید براى نشان دادن اصل آفرینش زن و هویت شخصى او جز آیه‏ى چهارم نساء نبود براى شناخت حقیقت خلقت او بس بود:

یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِی خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالًا كَثِیراً وَ نِساءً:

اى مردم نسبت به پروردگارتان كه همه شما را از یك حقیقت واحده آفرید و براى آن حقیقت واحده جفتى از جنس خودش به وجود آورد تقوا پیشه كنید پروردگارى كه از آن جفت و زوج مردان و زنان بسیارى را منتشر كرد.

آیه شریفه دلالت دارد كه همه مردان و زنانى كه در عرصه گیتى زندگى مى‏كنند از یك پدر و مادر آفریده شده‏اند، و تفاوت میان آنان از نظر رنگ و زبان و شكل تفاوتى بر اساس حكمت و مصلحت است.

آیه مى‏گوید نیمى از وجود انسان‏ها از یك مرد و نیم دیگرشان از یك زن است، در حقیقت آن مرد و زن اولیه هر دو داراى خلقت حكیمانه و از نظر حیات و زندگى و تولید مثل مكمل یكدیگر بودند، و حقیقت هویتى آنان از نظر انسان بودن و آدمیت یكى بود و آن دو در این مسئله امتیازى به هم نداشتند.

جفت كه معناى كلمه زوج است از نظر لغت جایگزینى چون زن، و همسر، و همراه نداشت، آرى زن از نظر آفرینش زوج و جفت مرد بود، و این زوجیت‏ زمینه ارتباط و انس آن دو با یكدیگر و سبب افزایش نسل در عرصه‏گاه گیتى وتداوم حیات انسان در خیمه زندگى بود.

مفسرین بزرگ و دانشمند شیعه كه حقایق اصیل را از قرآن و پیامبر و مكتب سعادتبخش اهل بیت گرفته‏اند مانند فقیه بزرگ و اصولى و رجالى‏گرانقدر شیخ طوسى در تفسیر تبیان، و امین‏الاسلام طبرسى در تفسیر مورد توجه فریقین و بزرگ مرد علم حدیث سید هاشم بحرانى در تفسیر برهان و حكیم و فیلسوف و عارف كم نظیر علامه طباطبائى در تفسیر قیم المیزان در توضیح جمله و خلق منها زوجها مى‏گویند: خداوند از همان جنسى كه آدم را آفرید براى او از همان جنس جفتى خلق كرد.

نظر ثائب بزرگان شیعه به پیروى از مكتب ولایت و مدرسه امامت و دانشگاه ولایت این است كه ماده حقیقى وجود انسان جز یك مادّه نبوده: نفس واحدةٍ: و این ماده همچون دانه بسته‏اى بود كه به اراده‏ى پروردگار دو شاخه كامل، دو احسن تقویم، دو شجره انسانیت از آن ظهور كرد: یكى به صورت مرد دیگر به صورت زن، و این مرد و زن تشكیل زندگى داده به هدایت حضرت حق در صراط مستقیم قرار گرفتند و نسل اصیلى از آنان كه همه مردان و زنان عاقل و مختارند از آنان به وجود آمد.

 

حوا و دنده‏چپ‏

ولى مفسران اهل سنت كه پیرو مكتب سقیفه و خلفا و مدرسه‏ى اموى و عباسى هستند اكثرشان مى‏گویند معناى‏ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها این است كه خداوند حضرت حوا اولین زن را از قطعه‏اى از بدن آدم آفرید و تصریح مى‏كنند آن قطعه هم دنده استخوانى حضرت آدم است، در این مورد هم گروهى مانند قرطبى به ذكر دنده آدم اكتفا مى‏كنند ولى بیشتر آنان مانند طبرى و فخر رازى و شیخ محمد عبده و مراغى كه این دو در این زمان كه زمان پیشرفت شگفت‏انگیز رشته‏هاى علوم بخصوص جنین شناسى و انسان شناسى بوده مى‏گویند: خدا حضرت حوا را از دنده چپ آدم آفرید!

این معناى بى‏ریشه و بى‏دلیل كه تكیه‏گاهى جز روایات ساخته شده بارگانان حدیث ندارد و براى تحقیر زن جعل شده و به كتب اصیل اهل سنت چون بخارى و دیگران به نقل از بخارى وارد شده است، به اشعار شعراى بزرگ هم راه پیدا كرده، نظامى در خمسه در بخش داستان خسرو و شیرین مى‏گوید:

وفا مردى است برزن چون توان بست‏                   چو زن گفتى بشوى از مردمى دست

بسى كردند مردان چاره سازى                  ندیدند از یكى زن راست بازى

زن از پهلوى چپ گویند برخاست             مجو از جانب چپ، جانب راست

و هم او مى‏گوید: زن از پهلوى چپ شد آفریده

كس از چپ راستى هرگز ندیده اما شاعرانى كه پیرو قرآن و مكتب اهل بیت بوده‏اند، براى شخصیت زن احترام قائل بوده‏و از حقیقت و جنس او تعریف كرده‏اند: مفتون همدانى كه شعراى قابل توجه معاصر است مى‏گوید:

پسر و دختر اى رفیق یكى است              فرقشان در میان نبوده و نیست               

اى بسا بوده ناخلف پسران                              جانشین مخالف پدران

اى بسا دختران كز آگاهى                     پدران را كنند همراهى      

گفتگوى مرا گواه آمد                          پسر نوح و دختر احمد

 عارف و با بصیرتى داشتم كه در آباده‏ى شیراز زندگى مى‏كرد، تا پیش از مرحوم شدنش هر ساله به دیدن او مى‏رفتم، چهره و اخلاق و كرامت و ادب و عشقش به قرآن، و اهل بیت مرا یاد اصحاب با وفاى ائمه طاهرین و دست پروردگان آن منابع خیر مى‏انداخت.

گاهى اشعارى عارفانه و با معنى مى‏سرود و من با خواندن او یادداشت مى‏كردم، درباره‏ى زن مى‏گوید:

كرانه‏ى افق زندگى نداشت فروغ ‏

وجود زن بدرخشید چون ستاره عشق                   یكى چو مام شبیر و شبر به صحنه‏ى خاك پدید گشت

 و بجنباند گاهواره‏ى عشق                      چو شاه عشق از این مام عشق شیر مكید نهاد مشعل توحید بر مناره‏ى عشق                 بگو به یار زند صد گره به حلقه زلف              كه تا كنم من از این سبحه استخاره‏ى عشق

مفتون به پیروى از مكتب اهل بیت درباره‏ى شخصیت ذاتى و والاى زن مى‏گوید:

 جهان را روشنى افزائى اى زن                 چراغ محفل زیبائى اى زن اگر مرد از نهاد آدم آمد

 توهم از دوده‏ى حوائى اى زن                نر و ماده ندارد شیر، شیر است

 چرا از بیشه‏ى بیرون نائى اى زن             اگر عیسى بود از جنس مردان

تو مریم مادر عیسائى اى زن                   تو را زینت حیا و سادگى بس

اگر دانا اگر اعلائى اى زن                              مه و خورشیدى اما آسمان‏وار

مه و خورشیدها میزانى اى زن                 كلاس اول ما دامن توست

 كه خود فرهنگ مادرزائى اى زن              نبودى گر تو دنیائى نمى‏بود

 پدید آورنده دنیائى اى زن مفسران اهل سنت در این كه حوا همسر آدم از دنده چپ آفریده شده روایتى از مهم‏ترین كتابشان صحیح بخارى نقل كرده‏اند كه از مضمون روایت برمى‏آید:

1- خلقت حوا مانند خلقت آدم به طور مستقل صورت نگرفته بلكه یا یك موجود طفیلى و تبعى است.

2- حوا از دنده‏اى كه طبیعتاً داراى قوس و كجى است آفریده شده است.

3- توجه داشته باشید كه از دنده چپ است نه از دنده راست.

پس از وارد شدن این حدیث جعلى در تفاسیر اهل سنت رفته رفته این معناى نامناسب درباره‏ى این قطعه از آیه و خلق منها زوجها موجب رواج این فرهنگ شد كه در وجود زن و خلقت او از چند جهت كاستى و پستى وجود دارد.

1- از نظر خلقت و آفرینش استقلال ندارند.

2- چون از دنده چپ آفریده شده‏اند ذاتاً كج هستند و اگر بخواهى آنان را به راستى و درستى سوق دهى مى‏شكنند!

3- چون از دنده چپ ساخته شده‏اند ذاتاً چپ هستند.

 

نگاه شیعه به دنده چپ‏

این برداشت غلط از آیه شریفه، كه جز تحمیل یك امر باطل بر آیه نیست، و ابداً از آیه چنین مسئله‏اى برنمى‏آید و ضمیر منها به نفس واحده برمى‏گردد، در عصر ائمه معصومین از زبان غیر شیعه مطرح بوده است و امامان بزرگوار كه آگاه به همه حقایق قرآن بودند، به شدت این مسئله را تكذیب مى‏كردند.

صدوق كه محدثى كم نظیر و مؤلف سیصد جلد كتاب بر اساس فرهنگ اهل‏بیت عصمت و طهارت است نقل مى‏كند: زراره كه یكى از راویان بزرگ و مورد توجه است از حضرت صادق (ع) درباره‏ى خلقت حوا پرسید و گفت: گروهى از كسانى كه در جامعه‏ى ما زندگى مى‏كنند مى‏گویند: خداوند حوا را از دنده چپ حضرت آدم آفریده است، امام صادق (ع) فرمود: سبحان الله خداوند بزرگ‏تر از این است، آیا كسى كه اینگونه نظر مى‏دهد عقیده‏اش این است كه‏ خداوند قدرت نداشت براى آدم همسرى از غیر دنده او بیافریند؟! خدا میان ما و این نوع مردم حكم كند!!

كه در تفسیر و كشف حقایق قرآن به اهل بیتى كه قرآن در خانه آنان نازل شده مراجعه نمى‏كنند و به كژراهه مى‏روند امام صادق (ع) بعد از آن، جریان خلقت آدم و حوا را به این ترتیب توضیح دادند.

خداوند آدم را از گل آفرید، و به فرشتگان فرمان داد در برابر او حد اعلاى فروتنى را بیاورند، از آن پس حضرت آدم به قدرت خدا به خواب رفت، و خداوند در این هنگام حوا را نیز از یك قطعه گل آفرید، و پس از آن آدم از حركت حوا از خواب بیدار شد و از جانب خدا به حوا امر شد كه از آدم فاصله بگیر.

آدم نظر كرد، انسانى را در چهره‏ى نیكو كه شباهت به چهره‏ى خود داشت دید و از او پرسید تو كیستى؟ او در پاسخ گفت: من مخلوقى هستم كه خدا مرا به این قیافه كه مى‏بینى آفریده است.

حضرت آدم به حضرت حق عرضه داشت: پروردگارا این شخص با این چهره‏ى زیبا كه موجب انس من شد كیست؟ خداوند فرمود: این حواست آیا دوست دارى كه او با تو و همراه تو و موجب انس تو باشد و با او هم‏صحبت باشى؟ آدم در پاسخ گفت: آرى به این نعمت تو را شكر خواهم كرد.

خداوند به آدم خطاب كرد: از او خواستگارى كن! در این حال خداوند غریزه جنسى را در آدم پدید آورد، حضرت آدم گفت: پروردگارا من از تو حوا را خواستگارى مى‏كنم، اكنون بگو: وظیفه‏ى من و خواست تو چیست؟

خداوند فرمود: مهریه این خواستگارى این است كه معارف دین را به او بیاموزى، آدم پذیرفت خداوند صیغه عقد را میان آن دو جارى ساخت بعد از آن حضرت آدم به حوا گفت: اینك به سوى من بیا، حوا در پاسخ گفت: تو به جانب من بیا، خداوند به آدم خطاب كرد تو به سوى او برو.

حضرت صادق (ع) اضافه كرد: اگر چنین نبود كه آدم مأمور شد به طرف حوا برود، زن‏ها به سراغ مردها مى‏رفتند و خواستگارى مى‏كردند.

این حدیث كه از لحاظ سند نیز كاملًا صحیح است از جهاتى دلالت بر شأن و موقعیت و جایگاه والاى زن دارد.

و نظیر این حدیث را در رابطه با آفرینش مستقل حوا نه از دنده چپ شیخ طوسى در تبیان و طبرسى در مجمع‏البیان و بحرانى در برهان از حضرت باقر (ع) نقل كرده‏اند.

حدیث حضرت صادق (ع) به نقل صدوق در رابطه با موقعیت زن به چند مطلب دلالت دارد:

1- خلقت حوا از دنده چپ حضرت آدم صحیح نیست و آفرینش حوا مانند آدم بدیع و مستقل است.

2- توجه و معاشرت آدم با حوا در درجه اول براى انس گرفتن بود، و خداوند نیز همین را پایه و اساس برقرارى ارتباط میان آنان قرار داد و موضوع انس و الفت پیش از ظهور غریزه جنسى بود.

3- خداوند مهربان پس از جریان انس و الفت گرایش جنسى را بر آدم القا نمود.

4- بهترین مهریه تعلیم معارف دینى است كه خداوند آن را مهریه حضرت حوا قرار داد.

5- مقتضاى فطرت این است كه مرد به سوى زن برود و از او خواستگارى كند و این خود یك نوع احترام و تكریم به زن است. «1»

 

پی نوشت:

______________________________

(1)- جایگاه بانوان در اسلام، 80.

 

 





نوع مطلب : احادیث و روایات، شفای روح و جان؛ قرآن، 
برچسب ها : زن، گوهر وجود زن، دیدگاه اسلام، عرفام، مذهبی اجتماعی،
لینک های مرتبط :
جمعه 6 مرداد 1396 09:44 ق.ظ
Hello my family member! I want to say that this article
is amazing, nice written and come with almost all
vital infos. I'd like to look more posts like this .
پنجشنبه 24 اسفند 1391 01:00 ب.ظ
pسلام وب جالبی داری اگه خواستی خواننده بشی به ما سر بزن چون موزیک هایی که خوانندگان از روش میخونن فقط دست ماست
دوست داشتید میتونید تو وبسایت هم فعالیت داشته باشید تا شما را به عنوان یکی از سران سایت انتخاب کنیم
واگر شما در وبسایت ثبت نام کنید به ایمیلتان ساکس رایگان ارسال میشود
شما میتونید به لینک باکس ما رفته و وبسایت خودتان را در آنجا ثبت کنید تا وبلاگ یا وبسایت شما رتبه ی بسیار خوبی در گوگل بدست آورده و همیشه در صفحه ی اول گوگل نمایان باشید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
ابزاروبلاگ

فال حافظ


.

استخاره با قرآن
استخاره با قرآن

Flash Required

Flash is required to view this media. Download Here.